half of my life

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

sufi nur asdalila qismina

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Suhaid Ahmadirraqib

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Tuesday, May 6, 2014

Tuesday, December 18, 2012

Lirik Apo Kono Eh Jang – Fida Ibrahim & Ac Mizal

Lirik Apo Kono Eh Jang – Fida Ibrahim feat Ac Mizal

Jang oh Jang
Mano pulak poi budak bertuah ni
Sonyap yo…
Siaplah jang oi…
Kobau tu tak boghi makan lai
Batu kikir jambatan bosi
Gulai udang sebelango
Cubo omak fikir dalam hati
Ayo ni bujang sudah lamo aih
apo kono eh jang ,
tongah malam tolanjang
ekau dah bosa panjang,
jangan duduk tolontang,
polek buna bunyik eh,
mana ada kau menughih,
tapi cubo kau donga ini pekagho bona

ko tongah ko topi kobau ko pun dah mati
korek tanah masuk lai dokek kualo pilah
ekau tengok muko dulu,
muko ko pun dah bobulu..
poi cukolah dulu
badan ko bau lombu
Apo kono eh jang kau monong ajo
Orang ke bulan ekau di mano
Muko berpoluh apo toghaso
Carian ubek penawar duko

Poilah mandi hari dah tinggi
Jangan temonung menoman tanggo
Ke sawah kito menuai padi
Apo dikonang pekaro yang sudah
Si milah kau gilokan
Orang dah masuk meminang
Mano den lotak muko
Kondak kau jang diambik orang
Biar omak cari yang lain
Ompuk orang jangan diidam…
dah den koba en dulu ,
dongalah cakap cikgu,
banyak-banyak membaco,
bosa nanti berjayo,
cerdik macam anaok tok wan
sebelum jadik kayo
jangan maleh bekojo..
kono kuek usaho..
masak lomak cili padi
minom kopi cicah ghuti..
kocik-kocik mengaji..
bosa jadi montoghi..
eden ado nak posan,
janganlah ketinggalan..
hidup ado panduan..
al-Quran jadi pogangan..
Ke jelobak ke jelobu
Tuai padi tigo tangkai
Kato ombung den…
Kato ongah den…
Kato ocu den
Apo kono eh jang kau monong ajo
Orang ke bulan ekau di mano
Muko berpoluh apo teghaso
Carian ubek penawa duko
Dah den koba an dulu kumpol kan duit
Pinanglah copek ini kau tangguh an
Ke sawah kota mengumpo belanjo
Bekonan den si milah buek menantu
Apo lai kau sosakan
Menghaung tak ado guno
Milah kawin minggu dopan
Melopong kau jang putih mato
Jangan lai dikonang konang
Asik dikonang merano badan
asik tokonang meghano badan
asik tokonang meghano badan
Bekocak air di boting
Limau manih betaruk mudo
Bio bocacak koghih dan lombing
Putih kuning den tarik juo
apo kono eh jang
apo di konang

Tuesday, June 12, 2012

anak2 ummidaddy dah menginjak taun baru

dalila - 8 jun hri tu 3 years...potty train complete..but mlm still pkai diapers..





yang bujang ni lak 3 jun hri tu dah 1 tahun....stil tatih2 lagi jalan....


 nampak tak yang terlentang ke blkg bdak bju ijo tu...tergolek dogkkk..dalila tgh duk byg nyanyi atas pentas...


oh kasih sayang nya lar ummidaddy kat kamu-kamu ini..anugerah Ilahi yang paling tidak ternilai....


Thursday, December 15, 2011

baru pasan takde tajuk...



semua tu buah hati saya..uhuk uhuk..

cik abe...baru menganjak 30 pada 11/12 yg lalu...sy tua 6 bln dr die...uhuk uhuk..

dalila...dah 2 taun 6 bln..anak ummi yang baik dan omel ni mcm2 pe'el... hri tu menangis wan die tinggalkan die..die nangis ..."uwaaa...wan...wan....wan naziahhh.....uwaaa......wan...wan naziah" ....kalu nangis sbb ummi die marah...die pun nangis...."ummi..ummi.....uwaaa..ummi curiani ...uwaaa..(read: suriani)...." terus x jadik marah lah saya...memalam suh ummi nyanyi "ya Latih...." ingatkan pebenda...oooo ...read: Ya Latif

ahmadirraqib...dh 6 bln...anak ummi yg baik dan encem ni suke mkn bubur...ngamuk2 klu org tgh mkn tak suap ke die..skg ni tgh duk asyikk ngigau..angkat2 punggung nk maju ke dpn..sume bnda masuk mulut ye nakk...

Wednesday, December 7, 2011

live dari opeh aku

ok, meh nak storymori sket..
opeh aku ni bru aku masuk dlm 2 tahun ..sgt best sbb parking dpn mate aku, dan aku blh ngk lar kete aku tu duopolohompek jam..
klu ko dtg lewat lg 59 saat nk kul 8 pun ko blh jln supo model catwalk gitu pasti takkan merah punchcrd ko...
tapi satu jer problemo die..ngk lah gambo ni..
abihlar kete aku...mampuih....!!
ni skg ni..live dr opeh aku jam 12.00 pm

Tuesday, November 29, 2011

ok..nak cuti..nak nonton...walaupun kena gelak

walaupun kena gelak ngn sang suami saya.. saya nak bwk gak die nonton cite ni



OMBAK RINDU
Release Date:01 Dec 2011
Language:Malay
Classification:U
Running Time:2 hours 5 minutes
Director:Osman Ali
Cast:Maya Karin, Aaron Aziz, Lisa Surihani
Synopsis
Izzah a simple kampong teacher is sold to a brothel by her uncle on
the pretext that they need money for her Aunt's surgery.
Her first customer is Rich playboy Harriz whom she begs to
marry her and take her out of the rat hole. He marries her,
brings her home, the only good deed he has done in a long time.
Unknowingly he falls in love with her, and wants to break his
engagement to childhood family friend Mila, but due to family
pressure has to marry Mila. Thus begins the triangle of a saga
which entangles three lives into a myriad of emotions.

Wednesday, November 23, 2011

hey le le le le le le le...oh malaysia...

selamanya, selamanya,selamanya,
harimau malaya!
selamanya, selamanya,selamanya,
sokong Malaysia!

hey le le le le le le la
oohh, oohh
hey le le le le le la
Aaahh, aaahh

harimau malaya
harimau malaya
harimau malaya
harimau malaya

hey le le le le le le la
oohh, oohh
hey le le le le le la


Lirik Selamanya – Ultras Malaya Feat Altimet, Joe Flizzow & Carleed Khaza



memula dngar last week daddy nyanyi....duk ckp2 tahaper2 nyer lagu tah...leleleleeee...skali dngar kt radio...mmg umphh..dh nk joget rase nyer..catchyyy

Thursday, October 6, 2011

anak2 sy nyer lagu

antara lagu2 yg sering sy nyanyi utk depa anak2 kesayangan sy...quality time for them very important...huhuu

1)
air pasang dalam
surut pukui lima
dalila bngun pagi
siram pokok bunga

pokok bunga melur
tanam tepi kolam
itik telur
ayam ngeram

cik ahmad
jatuh dalam parit
cik dalila
ketawa jerit-jerit

daddy naik ketapi
singgah kuala lumpur
nampak ummi cantek ...(hahaha..yg ni ummi feel lebey yerr...)
nyorok bawah dapur...wan....(nyorok bwh dapur kt umah wan...isk isk isk)

2)
anak itik tokwi
mandi dalam kolam
sakit ape tok wi?...(sakit ape tok..?)
sakit sendi tulang
ubat ape tokwi
ubat limau lelam
sakit ape tokwi
sakit sendi tulang

3)
(lagu ni paling terkekek-kekek anak2 gelak sbb bahu ummi smpai terjungkit-jungkit..si ahmadirraqib pun gelak2 ngk ummi die)...

burung kakak tua...kakak tua2
hinggap di jendela..di jendela2
nenek sudah tua..sudah tua2...(dalila kate nenek rahmah-bbsitter die)
giginya tinggal dua...

letcumm..letchumm (smbil efek jungkit bahu..)
letchumm oo lalaaaa
letchumm..letchum...
letchumm oo lalaaaa

burung kakak tua..kakak tua2...


lagu lain...nanti sy smbung lagi yerk...

Wednesday, August 10, 2011

ku rindukan waktu itu

15 tahun dahulu
Ku sgt rindukan waktu itu
Tiba Ramadhan paling dinanti
Sahur seawal jam 2 pagi
Beratur mngambil hidangan di dinihari
Pelajar aspura dan aspuri
Hanya dgn membasuh muka dan menggosok gigi

Bila berbuka aspura aspuri bersama2 dengan tray hidangan duduk di dewan makan
Menunggu tibanya waktu berbuka
Berdoa memohon keberkatan pada Yang Maha Esa

Tarawih tidak pernah ketinggalan
Kecuali bg yg uzur syar'i
Adakala ku menjadi imam untuk aspuri
Oh sungguh indah dan manisnya waktu itu

Berqiamullail bersama
Agar rohaniah dapat dicuci dan dibersihkan sepanjang masa

Saat dan ketika ini
Di awal jam 2 pagi
11ogos 2011 bersamaan 11 ramadhan 1432 hijrah
Selepas pelaksanaan pertukaran pampers anak2 ku
Ku sangat2 syahdu dan teringat kembali waktu itu
Adakah waktu itu akan kembali lagi padaku
Ya..aku yang perlu mencari waktu itu agar dtg kembali padaku
Aku yang perlu berusaha untuk dapat melaksanakan segala yang dituntut itu

Ya Allah SWT
Ya Rabb
Berilah ku kesempatan untuk terus beribadah kepadaMu
HambaMu yang dhaif ini sangat2 merindui waktu itu
11 Ramadhan telah berlalu
Sangat tidak cukup amalanku padaMu Ya Rabb
Ya..kejarlah Ramadhan kali ini yang berbaki beberapa hari sahaja lagi
Adakah ku akan bertemu lagi Ramadhan yang seterusnya?
Published with Blogger-droid v1.7.4

Monday, August 8, 2011

9th day

Alhamdulillah ku panjatkn kesyukuran atas rahmatMu di atas kenikmatan ramadhan yg diberikan pd kami skeluarga..
Ni bru pas sahur tetibe rase nk corat coret lak dlm ni,tp xtau nk bkak topik ape ..terase ingin aktif menulis blik..yerlar klu dulu2 tulis dlm diari yg cam2 kaler,siap ade kunci bagai xnk bg org lain bace,hihi tp sadis bru2 ni kna mkn dek anai2 dh diariku itu,klu bace blik diari tu msti tergelak sensorg kan,mcm2 kisah ade, pasal gaduh ngn bff lar,hri ni nmpk pakwe encem lar..tah aper2 tah.. Oreit berbalik pd hari ke9 kn kiter dh pose ni,takde ape nk gtau pun,since sebulan ni tmbhn aku cuti pas bersalin so utk mnjadik hswife berjaya mstilar slh satunyer adegan msk memasak,xde aper yg hebat pun,msk smbal,sup,rebus2,msti jg kesihatan,mkn ape yg ade.. Tu klu kt umh sndiri lar,blik je umh mertua mahupun ibuayah ku sndiri..hancus diet aku,mmg muke aku ni muke mengabiskan mknn,jadik memasing suh aku ngabihkn mknn,hatiku yg mmg suci lagi murni duk ksian ngk mknn tu of cos x smpei ati dong ngk mknn tu tergolek cmtu,mkn mkn dan mkn lg,mertua aku lg best,dh lar aku blik umh die mmg takde kje lain,duk ngelek ank jer,asyik suh aku duduk..xyah msk biar die jer buat,klu time mkn modal die suh aku mkn bnyk adalah ' ank nk nyusu..mkn bbyk,biar susu tu pekat,ni abiskn ni..bnyk lg ni,krg xder saper nk mkn'..hihihi heaven beb,tp dlm atiku mnjerit,huhuhu bile nk trunnyer berat bdn ni,afuhh,dan2 tu aku nk g gym,msti xder org kn time pose ni,smgt tak hengat..
Published with Blogger-droid v1.7.4

Sunday, July 31, 2011

kasih ummi



im 30




hepi belated dah ni..hehe...27 july hri tuh..beday i yg ke30...suda cecah no. 3 beb..adakah i nyer impian dah tercapai..apa impian i sebenarnyer...?
salam eid ramadhan utk sumer...moga kita sama2 tmbhkn ibadah sunat tahun ni...


buai laju-laju....ape dlm baju?...seorang budak encem

Thursday, July 7, 2011

alkisah dalila n raqib

ejas tpt baring dulu



ok, baring......ejas2 tgn lak



...tgn kanan depa....



tarik kepala adik dkt bwh tiak......
ok, adik.....nenen yer....nenen... (nk bg nenen upernyerrr....anak oo la anak...)























Saturday, May 21, 2011

www.myrapid.com.my

wooahhh..makin canggih opernyer bas skg ni yer...bertaun aku tak naik bas awam nih....
dpt pamphlete tajuk "introducing the new bus ticketing system".. BIT! on Entry....n BIT! on Exit...beli kad dan tambah nilai di dalam bas....SUNGGUH MUDAH....baguslah kan...saper2 yg mmg hari2 cium bau bas tu mmg wajib larr pkai kad ni...moga makin maju industri transport awam kita...!

teringin nak naik bas awam lar...boleh tak ni jadikkan kategori mngidam dan mesti naik sblum aku masuk labor room tu......

huhu..skg ni dh masuk 38 mnggu..biler2 mase jer anak dlm kandungan ni akan mengpush2 kan dirinyer utk kuar....advise drpd mak rumet aku..."skrg ni fikir utk keluarkan seorg manusia atau insan ...jgn fikirkan sakit..."..skg ni aku tak rase berdebau2 lagi..tapi mngkin dh dkt betul2 bru debau2 tu dtg kot...yerlahh mase dalila dulu aku takder rase sakit nk bersalin..so, tak tau camner rasenyer tu..kuar ayor tuban ke..kuar darah ker...sakit sesungut ker...eh..sesunggut ker..eh..senggugut ker.. doa..doa...doa...moga dipermudahkan segalanyer...

psikologi anak kami -2

1) majuk anak kami semakin kuat...hentakan dahi di lantai makin berleluasa skg ni...aduihhh..tabah dan sabarlah hati... sgt mudah kecikk ati dalila kami ini...

2) time mkn selalunyer adalah time bergaduh kami berdua...antara ummi dan anak...sbb kita nk suh die mkn supaya nti tido takderlah lapar dan meragam...alih2 die suapnyerr kiter mkn...bkn die nk mkn..payah sgguh anak ni nk mkn..penin penin...

3) nenek pngasuh die aka nek rahmah duk citer..skg ni die nyer susu die taknak mnum..amik susu hanis (anak asuhan nek lg sorg), amik botol hanis...padahal botol same jer tu ngn die punyer...siang nak tido buai...die leh trun dr buai amik botol hanis kt buaian sblh pastu die naik buai die...ya rabb...sabo jer ler..tp klu kt umah sndiri elok jer die mnum susu pkai botol die...isk isk..ni nurun sape nyer peel ni...

4) nak train anak pkai botol minuman biase lar biler nyusu...ntah camner lah gayanyer ..msti gaduh mnjang ngn aku..

Monday, May 2, 2011

psikologi anak kami

1) "ni kakak nyer"..."ni lila nyer.." tunuk benda lain lak.."kakak nyer.." "lila nyer"...seat dlm kete pun same..sbb aku slalu guna psikologi nak wat die berfikir yg seat tpt driver tu die takleh sesuka hati die nak gi duduk time daddynyer tgh drive...last2 aku penin pala klu bby baru ni kuar..sbb sume menan "lila nyer"..taknak kongsi krg padah kat kami jer lah kang... skg ni tukar ayat.."lila ngn ahmad punyer"...hahaha.."name ahmad tu die tau yg perut ummi yg tgh besau ni name ahmad"..belasah jer lah labu..

2) die panggil daddy die ngn panggilan "abang.." ekenne dak kecik ni..dak kecik kan ngikut aper yg org dewasa ni ckp..sudahnyer aku tnyer blik kat die, abang tu sape...? die kerut2 dahi buat2 jadik albert einstein lar tu...

3) oo lagi satu yg aku tak dpt membygkan lagi camne adalah...dalila ni makin kuat menenen lak sejak mnjak ni..tiap2 mlm aku ckp bebaik kat die..die kna beralah bile bby ahmad ni kuar sbb ahmad pun nak nenen skali..die geleng pala..aku ckp lagi..die geleng pala...hieee...so, ummi tunggu dan lihat jer lah yer...

4) sgt kuat majuk dh ngn aku lately ni..aku alihkan kaki die yg ngh landing ats peha aku sket jer sbb aku lenguh nak pusing ke lain..skali die nangis sedu sedan...ih ih ih...

5) camner nak train potty train kat dak kecik yer..secara teori dh ku bace bnyk dlm buku n ternet..tp nk praktisnyer cam payah jer..kna blogwalking ni...

6) (tambahan: nnti aku edit lagi...)

Monday, April 18, 2011

tadi sy nanges...

tadi sy nanges
terus rase nak amik leave
semuanyer gara2 ayah saya
huhuhuuu..sy sedih
sedih sgt
tak penah sy citer psl kesedihan family sy kat memane
sbb biar pendam dlm hati
buat ape org lain nak tau kan
org lain pun ade masalah memasing
takde pun nak tulis remuk rendam dlm blog
tp la ni
sy gile
sbb tu sy tulis dlm blog ni
ayah
ayah

skg sy lapar sgt
sy nk pi crik mknn

Wednesday, April 13, 2011

perkembangnya anak den

My Family
Sufi Nur Asdalila Qismina (22 months old



Child's Age
Mastered Skills (most kids can do)

Emerging Skills (half of kids can do)

Advanced Skills (a few kids can do)
19 monthsUses a spoon and fork
Runs
Throws a ball underhand
Enjoys helping around the house
Understands as many as 200 words
Recognizes when something is wrong (e.g., calling a dog a cat)
Washes and dries own hands with help
Points to picture or object when you call it by name
May know when she needs to pee
20 monthsFeeds doll
Takes off own clothes
Dumps an object in imitation, such as throwing garbage away
Learns words at a rate of ten or more a day
Can walk up stairs (but probably not down)
May start exploring genitals
Draws a straight line
Names several body parts
21 monthsCan walk up stairs
Able to set simple goals (e.g., deciding to put a toy in a certain place)
Throws a ball overhand
Kicks ball forward
Stacks six blocks
Names simple picture in a book
Can walk down stairs
22 monthsKicks ball forward
Follows two-step requests (e.g., "Get your doll and bring it here")
Does simple puzzles
Draws a straight line
Names several body parts
Puts on loose-fitting clothes
Might be ready for a big bed
Understands opposites (e.g., tall vs. short)
23 monthsNames simple picture in a book
Uses 50 to 70 words
Opens doors
Sings simple tunes
Takes more of an interest in playing with other kids
Talks about self (likes, dislikes)
Asks "why?"
24 monthsNames at least six body parts
Half of speech is understandable
Makes two- to three-word sentences
Talks about self
Arranges things in categories
Can walk down stairs
Begins to understand abstract concepts (e.g., sooner and later)
Becomes attuned to gender differences
Learns to jump

Tuesday, April 12, 2011

checklist ummi

now, ummi @ 32 weeks...stuff yg dah ade dan perlu ke beli klu yg takder?

  • bodysuits/sleeping suits
  • swaddle
  • napkin
  • caps
  • socks/mittens
  • baby detergent
  • cot - tarak
  • cot bumper - tarak
  • mobiles
  • bby monitor - tarak...mcm nak beli
  • bby bathtub
  • bby syampoo
  • stroller
  • bby towel
  • infant car seat
  • diapers bag
  • diapers
  • nappy rash cream
  • thermometer
  • bby wipes
  • changing mat
  • bby nail clipper
  • soft brush
  • feeding cup
  • breast pump
  • storage bottle/breastmilk storage
  • teats
  • bottle brush
  • steriliser - tarak
  • nursing bra
  • nursing pad
  • stretch mark cream
  • post partum support garment


yg nak gi bwk ke sepital; msti siap2 masuk beg dah:

umminyer stuff:
  • Hospital card
  • digital camera
  • toileteries
  • slippers
  • bath towel
  • socks
  • Tudung
  • Nursing bra
  • breast pads
  • underwear
  • sanitary pads
  • clothes
  • tablet
  • 3 in 1 milo
  • biskut

bbynyer stuff:
  • bby clothes
  • mittens/booties
  • socks
  • blanket
  • swaddle
  • diapers
  • barut
  • hat
  • car seat
  • apa lagi..apa lagi...refresh refresh....